Det finns något jag unnar mig:

...Mitt i fattigdom och elände.
I alla fall under vinterhalvåret.
Och det är att tända ljus varje kväll.
MÅNGA ljus.

Det ger mig på något vis tröst i mörkret och kylan.
Det gör mitt hem för mig mer inbjudande och hemtrevligt.

Men det är min själ inte billigt.

Att slänga i en påse värmeljus i varukorgen när jag ändå är och köper mjölk gör att det känns mindre i kassan på något vis.
Men nu, till min stora sorg, är det slut på doftljus här hemma.
Och sådana måste man ju bara ha.
Klotljusen och blockljusen brinner också på sin sista låga.

Och sådana kan man INTE slänga ner i varukorgen i närbutiken.
Blockljus tex, kostar hutlösa 38kr styck.
Det går ju rakt inte an.

Trååååååkigt!

Hur som, ett litet axprov på ljuskällorna här hemma:

Köket

I ett hörn i köket..

 

På byrån i hallen..

 

Vardagsrummet

På skänken i vardagsrummet..

 

Om jag tänder ALLA värmeljus i huset går det åt 30 stycken på en kväll.. Jo men så att.. *host* Inte konstigt att jag aldrig har råd att klippa håret. Blockljus, klotljus etc finns bara på 4 ställen och de har ju något längre brinntid än värmeljus. Tack och lov! Vanliga ljus återfinns också både här och där, men de tänder jag sällan. De känns inte lika säkra på något vis. Vad bra man är på att lura sig själv. Som om något ljus egentligen någonsin skulle kunna vara säkert?

 

Utomhus vill jag så klart också tända ljus.. Där blir det gravljus i en lykta, värmeljus i glasburkar som barnen målat och såklart marschaller.. Men inte varje dag. Sparar med marschaller till någon kväll på helgen. Lyktan tänder jag däremot varje eftermiddag.

 

Och det är så jag överlever vinterhalvåret.