5-timmarskoftan/3,5-timmes västen blir tröja:

...Efter att ha sett 5-timmarskoftan här, så blev jag lite sugen på att sticka en jag med. Och efter att ha sett 3,5-timmars västen här, blev jag ännu mer sugen. Så jag stickade på, med en liten, liten ändring och så här blev min 5-timmarsväst/tröja. Eller vad man nu ska kalla den för....

 

 

Jag följde mönstret till 3,5-timmes västen fram till en viss punkt.

Undrar just om jag får stryk, eller kanske blir hänvisad straffarbete om jag lägger ut hela mönstret, med ändringen? Eller om jag bara borde lägga ut ändringen. Jag lägger ut hela, riskerar mig straffarbete, vilket antagligen då kan komma att bli att sticka tusen 5-timmars koftor på sju dagar.. Hur som, jag råder sugen stickare att spana in de båda äkta mönstren, och skulle ni vilja sticka min lilla ändring så finns den här:

 

Koftan/västen på bilden är stickad med stickor nummer 6 och med ett överblivet akrylgarn som fanns hemma i gömmorna: Peter Pan Lustre. Jag har stickat med dubbelt garn. Och det gick åt ca 150 gr. Vill man ha en mindre storlek ska man självklart följa grundmönstrets masktäthet. Denna tröja passar nog till en 1 eller 2-åring.

 

Ökning: sticka en maska i bakre maskbågen och en i främre

Omslag: lägg till en maska genom att lägga en baklängesögla om höger sticka

 

Lägg upp 33 m och sticka rätstickning i 4 v.

Varv 5: 3 rm, am tills det är 3 m kvar, 3 am (såhär stickas alla am-varv som går från kant till kant).

Varv 6: 3 rm, *gör en ökning i nästa m, 1 rm*, upprepa från * till * fram till sista 4 m, gör en ökning och sticka 3 m vanligt. Nu är det 47 m på stickan.

Varv 7: som v 5.

Varv 8 och 9: rm.

Varv 10: 3 rm, *gör en ökning i nästa m, 2 rm*, upprepa från * till * fram till sista 5 m, gör en ökning och sticka 4 m vanligt. Nu är det 61 m på stickan.

Varv 11: som v 5.

Varv 12 och 13: rm.

Varv 14: 4 rm, *gör en ökning i nästa m, 3 rm*, upprepa från * till * fram till sista 5 m, gör en ökning och sticka 4 m vanligt. Nu är det 75 m på stickan.

Varv 15: som v 5.

Varv 16 och 17: rm.

Varv 18: 4 rm, *gör en ökning i nästa m, 4 rm*, upprepa från * till * fram till sista 6 m, gör en ökning och sticka 5 m som vanligt.

Varv 19: som v 5.

Varv 20 och 21: rm.

Varv 22: 5 rm, *gör en ökning i nästa m, 5 rm*, upprepa till varvets slut.

Varv 23: som v 5.

Varv 24 och 25: rm.

Varv 26: dags att markera framstycken, ”axlar” och bakstycke. Fyra markörer behövs.
6 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 1 rm, sätt fast markör. Detta är det ena framstycket, som nu ska vara 20 m.

1 rm, 1 omslag, 6 r, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 6 rm, 1 omslag, 1 rm, sätt fast markör. Detta är den ena axeln, som nu ska vara 23 m.

1 rm, 1 omslag, *6 rm , 1 omslag*, upprepa från * till *, 5 rm, 1 omslag, upprepa från * till * 2 ggr, 1 rm, sätt fast markör. Detta är ryggen, som nu ska vara 37 m.
1 rm, 1 omslag, 6 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 6 rm, 1 omslag, 1 rm, sätt fast markör. Detta är den andra axeln, som nu ska vara 23 m.
1 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 6 rm. Detta är det andra framstycket.

Varv 27: 3 rm, am fram till första markören, rm fram till andra markören, am fram till tredje markören, rm fram till fjärde markören, am tills 3 m återstår, de stickas r.
Varv 28: rm. Gör en ökning i maskan före och efter alla markörer. Nu ska det vara 131 m totalt.

Varv 29: som v 27.

Varv 30: som v 28. Nu ska det vara 139 m totalt.

Varv 31: som v 27.

Varv 32: Sticka nu 22 rm, maska av 27 m (axel), sticka bakstyckets m, maska av 27 m (andra axeln) och sticka klart varvet.

 

Det var här som jag sedan tog mig friheten att ändra i mönstret lite och stickade över allt på rundsticka och stickade sedan runt på den så här:

Varv 33: 3 am, därefter rm fram till de tre sista maskorna som stickas am (eller också stickar du alla maskor räta, jag ville ha ett område att ”leka” lite på..).

Varv 34: am.

Varv 35-42 :stickas som varv 33.

Varv 43: stickas som varv 34.

Dessa 8 varv upprepade jag totalt 4 gånger. (Men det beror ju på hur lång man vill ha den).

Avsluta med att sticka 5 varv am, maska av, fäst trådar.

 

Sedan lekte jag således lite där jag stickat aviga maskor, genom att sy fyra små kryss med garnet och sedan sy i fyra knappar mitt i kryssen. Bara för att liksom. Det tog mig exakt 5 timmar och 15 minuter att sticka plagget. Och ja, jag har klockat varje stickstund. Jag var lite nyfiken på hur lång tid det kunde ta. Bevisligen är jag en långsam stickerska. Sedan tog det väl några minuter hit eller dit att fästa de två trådarna, sy de där kryssen och knapparna men det är ju inte sticktid ;)

#1 - - Maria (Stickhjälpen):

Vilken söt tröja! :)



Jag tror nog att Anna (som skrivit originalmönstren) tycker det är ok att du lägger upp mönstret här, eftersom du klart och tydligt anger vad som är dina ändringar och vad du har "lånat".

#2 - - Anna:

Oj vad söt! Jag har lagt en länk från Kyrkkaffebloggen så att fler kan inspireras av din "produktutveckling". Många hälsningar från Anna

#3 - - riotyarn:

Detaljerna med knapparna är jättefina! Snabbstickade projekt är de bästa.

#4 - - Linnea:

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

#5 - - Soili:

Jag älskar att sticka femtmmarskoftan.Den är så tacksam att variera,nu ska ge mej på din väst.Gillar din vaiant,har redan olika planer på hur jag ska mönstra fålldelen.