Idel handarbetat -äntligen!

... Jodå, äntligen har jag fått lite fart på stickorna. Eller jag kanske får kalla det för ett tillfälligt uppsving? Det visar sig. Var ska jag börja då tro?
Jo..

Förra veckan hade jag suveränt besök här hemma då jag för första gången fick träffa underbara U i verkligheten samt hennes väninna V, också en härlig prick. Det blev en del prat, lite stickning (själv stickade jag bara 4 varv tror jag för jag var så upptagen med att babbla) och fika. Sedan åkte de vidare neråt i landet. Hoppas det blir fler tillfällen och längre sådana :)

Fina kvinnor :)

 

Och efter sig lämnade de en riktig gotta-påse, jösses vad jag klappade och planerade innan jag lade ner allt detta i kistan:

 

 

Härliga garner minsann :)

 

Samma dag som de varit här stickade jag i alla fall färdigt ett par halvvantar som min mamma ska få:

 

 

Till mamma

Sticka 3,5 garn.. Eh.. Det har jag visst glömt bort..

 

Sedan då.. Jo, jag tog mig i kragen efter månaders betänketid och lade upp för mina allra första stickor med Magic Loop. Har alltid tyckt att det verkat så fruktansvärt praktiskt men inte vågat. Inte klarar JAG av det där liksom.. Kollade upp själva uppläggningen på internetbanken och sedan satte jag igång. De första två varven var skakiga och jag funderade allvarligt över vad jag gett mig in på.. Men sedan flöt det så fint så, måtte det aldrig mer bli många par sockor stickade på traditionellt sätt!

 

 

Första gången, resåren

Resåren.. Om jag gjort rätt vet jag inte men det blev rätt..

 

Första gången, hällapp

Fixade hällapp också, var ju lätt!

 

Första gången, färdig häl

Kände mig tveksam vid hälen, men det gick det med.

 

Men.. Jag får erkänna att jag vek mig för okunskapen och stickade tårna på strump-stickor. Väldigt fegt men kanske nästa gång. Kanske. Sonens sockor blev i alla fall färdiga:

 

 

Första gången, färdig socka

Stickor 4mm, Raggsocksgarn från Garngrosisten..

 

Ja, det var det hela. Mer handarbetat än så har det inte blivit. Men lite känns bättre än inget :)

Jag har, hör och häpna, haft en vecka utan barn. Det inträffar ungefär bara en gång var fjärde sommar. Tyvärr har vädret varit kasst. Typiskt när Bw-killen också var barnledig och hade semester. Vi fick mest mysa inomhus. God mat och en del shopping-turer (mest fönster-shoppning då). Självklart var vi på Rånocken i stan och kollade/lyssnade till min mammas band ihop med systeryster och svägerskans äldsta dotter.

 

Idag har alla barn kommit hem, och Bw-killen begett sig hem till sitt och på egen semester med sin son. Så det blir väll lugna gatan här såvida inte vädret inbjuder till något kul. Nu borde jag försöka hitta på något att snabb-sticka till min mormor. Istället sitter jag och ägnar mig åt falsksång så grannarna storknar... Kanske att jag borde erbjuda dem hörselproppar???

#1 - - cecilia:

Men, du! Vilken garnskatt! Fick du allt det på en gång?!

Fina halvvantar!

Magic loop är...just, det magiskt! När det gäller sockstickning blir det faktiskt ändå mera rakt på om man börjar sockorna vid tårna. På denna sida finns bra beskrivning på "Från tån och upp": http://www.wermland.nu/Stickning/