40 minuters newbornmössa:

2014-04-20
Jag har virkat ett gäng mössor den här veckan. Faktum är att jag mellan fredag kväll och lördag kväll virkade totalt 8 stycken.
Ögonen blödde förvisso något men när jag väl kommer in ett bra virktempo går det av bara farten.
Även denna gång fick jag till min förvåning förfrågan om mönster på fb online stickcafé. Även denna gång plitade jag ner det i en kommentar.. Och även denna gång är det totalt obegripligt, och då har jag ändå kortat ner den lite här;
 
 
4 mm virknål och ett garn som är ungefär som Rustas Helene.
Börja med en magisk ring.
3 lm och sedan 10 stolpar om ringen, avsluta med en sm i första stolpen (varje varv börjas med 3 lm som inte räknas som en stolpe och avslutas med en sm i första stolpen).
Varv 2: (3lm) 2 stolpar i varje stolpe (sm)
Varv 3: (3lm) *1 st i första stolpen, 2 stolpar i nästa stolpe* (sm)
Varv 4: (3lm) *1 st i första st, 1 st i andra st, 2 st i nästa st* (sm)
Varv 5: (3lm) *1 st i de 3 första st, 2 st i nästa st* (sm)
Här har jag en bra storlek/omkrets (ca 4 inch tvärsöver) så jag virkar vidare med 1 st i varje st tills jag har virkat totalt 11 varv, sedan avslutar jag med två varv fm. Längden på mössan ska från kullen vara ca 5 inch.
 
 

Den här newbornmössan går så fort att göra, mellan 40-60 minuter beroende på hur mycket dekoration som ska på, hur ofta man blir störd av sina keliga husdjur, hungriga barn etc..
Så här ser mina 8 mössor (hitills) efter detta mönster ut:
 
 
 Ingen dekoration på denna..
 
 
 4 st med en liten blomma och knapp..
 
 
 En med en större blomma och större knapp..
 
 
 Och två med en liten tofs. Och så var det garnet slut :) 
 
 

Återigen: jag går i mitt eget huvud. Just det här garnet gav rätt mått för mig med 4 mm virknål. Efter att jag hade gjort en behövde jag bara köra på exakt lika. Annat garn, annan virknål = andra mått. Det kan behövas fler varv, eller färre varv. Fler maskor, eller mindre maskor. Osv.
Sälj inte mitt mönster är du snäll (även fast det säkert finns 10000 till exakt likadana). Men virka gärna efter det och ge bort dina vackra alster. Det finns microbebisar som behöver små mössor. Många mössor..
 
 
2014-04-30
Fler newbornmössor efter samma mönster har det blivit:
 
 
 En liten randig restgarnsmössa till någon som behöver det..
 
 
 En gul mössa med brun och gul rosett till någon som behöver det..
 
 
 En liten gul mössa med grå blomma och knapp till fotostudion.
 
 
 Fyra små gula mössor med brun rosett och en pärla att försöka sälja..
 
 
 Några rosa med gul rosett till någon som behöver det..
 
 
 En liten rosa med rosa rosett och vinröd pärla till fotostudion..
 
 
 Fyra rosa mössor med rosett och pärla som jag ska försöka sälja..
 
 

På de här två sista bilderna ovan är mössor virkade med Jubileumsgarn från svarta fåret. Virknål 3,5mm. Och då fick jag börja med 12 stolpar runt den magiska ringen och sluta öka när jag hade ökat var tredje maska för att storleken skulle bli rätt :)
 
 
 Och så en suddig bild på en mössa till någon som behöver det.
 
 

Fler ska det bli :) Någon som testat mitt mönster? Skulle vara roligt att se vad du gjort, om du vill visa det :)
 
2014-05-13
Fler mössor efter samma mönster:
 
 
Några restgarnsmössor :)
 
 
 Restgarn igen i två olika storlekar :)
 
 
 
 
 
Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Handarbete, Mönster;
Taggar: Babymössa, Blomma, Blå, Gul, Handgjord, Mönster, Mössa, Newbornbabyphotoprops, Newbornmössa, Restgarn, Rosa, Rosett, Svarta Fåret, Virkad, Virkat, Virkmönster, handarbete