Newbornmössa med en liten topp:

Jag tar alltid för givet att alla virkar/stickar bättre än mig. Och det är sällan det faller mig in att någon kan behöva ha mönster på sådant jag virkat ur huvudet. Inte förrän någon frågar. Och då sitter jag där, väldigt förvånad och undrar hur jag faktiskt gjorde. Jag skriver väldigt sällan upp, jag bara gör.
Som Virena i farsen Två bröder emellan säger: -Jag går i mitt eget huvud, sådan är jag.
Den här veckan virkade jag en liten newbornmössa med en liten topp. Och lade upp på fb online stickcafé. Och fick förfrågan om mönster. Ja jösses tänkte jag och plitade ner en kommentar med hur jag gjort. Undrar om någon någonsin kommer lyckas att virka något ifrån den kommentaren, så här ser den nämligen ut:
 
 
"Börja med en magisk ring. (Jag börjar varje varv med 2lm som jag inte räknar som en halvstolpe, den är bara där för att fylla ut, och avslutar varje varv med en sm i första halvstolpen)
6 halvstolpar om ringen.
1) hst i varje hst.
2) 2 hst i varje hst. Sedan ökar jag med en maska mer emellan för varje varv tills jag har rätt omkrets.
I det här fallet har jag lagt arbetet i knät och mätt tvärs över och när jag fick måttet 4 inch har jag gått över till att virka 1 hst i varje maska.
När mössan från kullen räknat mäter 5 inch så har jag avslutat med ett varv smygmaskor."
 
 
Verkar detta på något vis begripligt? För det första är ju grammatiken både hit och dit..  *skratt* Nåväl.. Min mössa virkades med virknål 4mm. Man får ju anpassa virknål efter garn. Därför kan ju maskantal etc skilja varje mössa emellan. Men som sagt, jag går i mitt eget huvud ;)
 
 
Min färdiga mössa, som ligger i välgörenhetspåsen och väntar..
 
 
Sälj inte mitt mönster är du snäll (även fast det säkert finns 10000 till exakt likadana). Men virka gärna efter det och ge bort dina vackra alster. Det finns microbebisar som behöver små mössor. Många mössor.. 
Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Handarbete, Mönster;
Taggar: Babymössa, Handgjord, Mönster, Mössa, Newbornbabyphotoprops, Newbornmössa, Virkad, Virkat, Virkmönster, handarbete