Sockjäklar:

Vet du hur man gör världens fulaste sockor?
Inte det?
Men så håll hårt i hatten, för det ska jag tala om för dig nu.
 
 
För det första måste det vara sent på kvällen som du beslutar dig för att sticka ett par sockor.
Man ska placera sin röv i sängen (jag kan sprida ut mig och mina garner som jag vill i min säng eftersom jag lever ensam med mina barn och särbon sover bara hos mig ibland), grabba tag i ett nystan garn och tänka; hm.. Det blir nog bra sockor av detta.
 
Därefter ska man helt strunta i att man är HÅRT drabbad av Second Sock Syndrome.
Trots att man mycket väl kan sticka två sockor samtidigt med magic loop och har gjort det förr sträcker man sig nu efter STRUMPSTICKORNA. (Hur dum får man vara egentligen???)
 
 
Man rättar ju garn och stickor efter varandra för att få rätt storlek, stickfasthet etc.
I mitt fall blev det ett ganska grovt garn i en glad turkos färg och stickor 5mm.
Vilket innebär att jag slängde upp 40 maskor på mina stickor och satte igång med att sticka 2*2 resår.
 
Hitills ser det faktiskt ganska bra ut, som början på en helt vanlig socka...
 
Sent på natten när resåren mäter 8 cm ska du vara så fruktansvärt less på att sticka resår (vilket ju inte bådar gott när du nu faktiskt måste sticka ännu en socka senare) att du bestämmer dig för den ultimata ideén att du istället ska dekorera överdelen på skaftet med någon snygg kant (på så vis blir skaftet längre och du slipper resåren ett tag, jodu, smart är vad du är. Tror du i alla fall..)
 
Lägg ifrån dig stickningen. I mitt fall hamnade den på mitt sängbord. Där det var trångt redan från början. Där samsas nämligen 2 (!) lampor om herraväldet, en för sticktid, en för allmänt ljus, mediciner (i mitt fall bricanyl och pulmecort) ett glas läsk, ett fat som tidigare under stickningen innehöll några smörgåsar (multitasking is the shit), en korg med.. Hm.. Allt möjligt faktiskt, (det är handkräm, lypsyl etc), en sprayflaska med vatten i (för att schasa bort stygga kissemissar från fönstret nattetid), en pannalampa, nålar, en sax och slutligen fyra olika fjärrkontroller. En till tv:n, en till dvd:n och en till parabolen. Den fjärde åkte nu ner i en låda, den var tydligen till en annan dvd som slutat att fungera. Om någon månad eller så kommer jag fundera över vad den där fjärrkontrollen är till och varför den ligger i den där lådan, men den dagen den sorgen..
 
Lägg dig nu ner och sov. Vilket du borde ha gjort för flera timmar sedan.
 
När du sedan vaknat och gjort allt möjligt annat trist så kan du fram emot eftermiddagen plocka till dig stickningen igen. Vrid och vänd på den lite och tänk att hm.. Det skulle ju vara snyggt med något litet hålmönster mitt fram på sockan.
 
Kom sedan på att du är för lat för att göra något riktigt snyggt och sticka istället ett varv räta maskor.
Ändra sedan åsikt igen och bestäm dig för att lägga till något enkelt. I mitt fall blev det att på övre delen av sockan sticka rm tills det är tre maskor kvar innan mitten. Sedan 2 rm tills, omsl, 2 rm, omsl, 2 rm tills och sedan fortsätta med rätmaskor varvet ut. Detta upprepas sedan varannat varv. (jag gjorde fyra varv innan hälen)
 
Kom så på att du ju måste börja sticka häl.
Kom också ihåg att du egentligen avskyr att sticka häl.
Du har stickat massor med olika hälar men känner inte för att sticka någon av de sorterna just nu.
Google är din bästa vän. Eller iaf min ;)
Jag googlade "sticka häl" och snubblade således in på "förstärkt häl".
Aaaaah! Kärlek! Så snyggt! Så enkelt! Så kraftfullt!
 
Gör ett inlägg om din nya kärlek på Fb online stickcafé.
Fortsätt att sticka din hällapp.
Och minskningarna.
Och plocka upp dina maskor längst med sidorna.
Och börja sticka runt igen, med minskningarna och mönstret vartannat varv. Jag fixade det så "smart" så att jag hade minskningarna och mönstret på samma varv. Detta kom till av en slump iofs, men det ska vi inte låtsas om nu, neh, nej triumf, bara triumf. Man är väl expert! Nåväl..
 
Hälen har nu formats så fint, du är i ett stadie av extas, inga hål i ihoptagningarna, bara snyggt och bra, tjohoooo!
 
Nu är det ju bara rena rama autobahn kvar. Varannat varv mönster varannat varv rätmaskor. Tills du har den längd du behöver ha för att få din storlek på foten. Jag har små fötter (35-36) och som sagt ett grovt garn och 5mm stickor. Så när min fot från hälen mätte 15cm var det dags för tåintagningar.
Och dags att lägga sig.
Återigen så där sent så att det egentligen är dags att sparka liv i tuppen.
Lägg ifrån dig stickningen.
Och eftersom du natten innan fick jaga en rymling till strumpsticka lägger du inatt din stickning på ett bättre ställe. Som katterna upptäckter. De har sedan en varm och mysig natt på din stickning.
 
Dagen efter minskar du för tårna.
Det finns många olika sätt att göra detta på. Använd din favorit. Jag har ingen. Hur jag än beter mig får jag oftast lite spetsiga tår. Som jag inte alls tycker om.
 
Den här gången använde jag mig av minskningsmetoden att på ena stickan och andra stickan 2 rm tills, 2 rm, 1 öht. Och på tredje och fjärde så dom möts lika som på ettan och tvåan. Eller om det är tvärtom? Du ser, jag är lite talanglös när det kommer till tår. Dessutom är det inte alltid sticka 1 och 2. Det kan vara sticka 2 och 3. Jag har ingen koll, jag kollar på vad som är upp på sockan och går efter det. Först minskar jag på varannat varv (och fortsatte med mönstret i detta fall, när det inte fanns nog med maskor till mönstret så stickade jag bara minskningar). När jag har fem maskor kvar på varje sticka stickar jag minskningar på varje varv. När jag har två maskor kvar/sticka drar jag igenom garnet och fäster tråden..
 
Jomensåatt, det ser ju ut som en socka detta. Passar bra gör den också, sitter skönt på foten, allt verkar bra.
Och så den där kanten på skaftet..
Jag har ju stickat en par uppstickare.
Jag tycker att dom är snygga.
Och tänkte att; nominominom så fiiiint det måste bli att avsluta med den kanten på skaftet (här får du googla uppstickare hos Såvittjagvet)
 
Virka, virka, virka.
Fäst trådar.
Lägg ifrån dig sockan.
Och upptäck med förskräckelse att du har stickat en missanpassad jäkla fisk!
 
 
*blubbblubb*
 
 

Fundera ett tag över om den ska få åka sopexpressen.
Ta på dig den.
Och tänk att.. Nåja, den är ju inte lika ful på som av. Och den verkar ju varm och bekväm.
Besluta dig för att ändå göra socka nummer två.
 
Fundera över hur i hela friden du gjorde socka nummer ett?
Sticka, sticka, sticka.
Virka, virka, virka.
 
 
Jaha.. TVÅ fiskar. Nåväl. Dom får duga!
 
 
 
 
 
 
Over and out ;)
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Handarbete, Mönster;
Taggar: Bas, Blå, Handgjord, Hemgjord, Raggsockor, Stickat, Virkad, Virkat, handarbete
#1 - - Kattis:

Detta inlägg fick mig starkt sugen på att sticka sockar. :-D Hehe!

Svar: Hahahaha ;)
BlueWhiskey