Temperaturfilt 2017: Del 1 Januari

 
 
Det här inlägget skulle jag ju göra igår kväll. Men orken försvann och jag virkade istället och försökte hålla axlar/nacke varm.
Så därför kommer det idag istället.
Januari var minst sagt en varierad månad. Inte alls så kall som Januari brukar vara, ganska många dagar med plusgrader blev det och bara två dagar med över -15. Ynkligt eller hur?
Trots att jag inte gillar kyla så tycker skräpiga kroppen bättre om -10 grader än dessa råkalla 0-gradiga dagar..
Min temperaturfilt är 200 maskor bred. Och den kommer nog att bli ganska lång. Den är nämligen 25 cm nu och om det fortsätter att växa med 25 cm varje månad blir den väl 3 meter utan kant.. Hur bred den är vet jag inte, jag har inte mätt det. Jag håller bara koll på mina 200 maskor så att det inte försvinner några och inte heller smygförökar sig när jag inte är med.
 
Jag har lagt ihop en egen färgskala, jag gillar inte riktigt det där röda, gula och oranga som är med annars. Just nu ser den mest ut att vara blå och turkos. Men ju varmare det blir ute.. Så kommer det att dyka upp andra färger.
 
 
 
 
 
Jag har olika sorters maskor/färg också. Även om några är återkommande. Jag virkar med 3,5 mm virknål och använder mig av Drops love you 7. Så ett varv tar tiiiiid. Och nu behöver jag strax mer garn för att kunna fortsätta. Jag hade väl inte räknat med att det skulle gå så mycket av de två färger det gått mest av.
 
 
 
 
 
Det blir nog så bra så. På fb såg jag att någon sitter och virkar temperaturfilt åt sitt barn. Och har sökt upp temperaturer från barnets första år. Bästa idén EVER! Det är absolut något jag bara måste göra till mina grabbs. Det blir ju en bra flytta-hemifrån present. Vilket ger mig gott om tid tack och lov!
 
 
Den första januari såg jag (också på fb) att någon sparat banderollerna från alla garn-nystan och härvor under 2016 för att se sin garnåtgång. Väligt bra idé, jag gör nu samma sak. Så tillåt mig att presentera min banderoll-samling för Januari:
 
 
 
 
Fler i antal än jag trodde får jag erkänna. Men bara 50 grams-nystan. Antal meter har jag inte räknat på. Kanske gör jag det den här månaden. Eller också sparar jag det till den sista december. För egentligen hör det ju till kategorin ointressant vetande. Om man inte är en väldigt garnig nörd. Och det är ju jag!
 
 
Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Handarbete;
Taggar: Blå, Crochet, Dropsloveyou7, Evighetsmanick, Filt, Grön, Handgjord, Temperaturblanket, Temperaturfilt, Virkad, Virkat, Vit, handarbete